Trosky

16. června 2015 v 20:47 | Janinka |  Blejskavá
Všichni ty dva kopce znají jako Trosky, ale u nás jim nikdo neřekne jinak, než Panna a Baba. Kdože ty dvě ženštiny vlastně jsou? Podle jedné z mnoha pověstí poslední pán z Bergova před svou cestou do ciziny pověřil správou hradu svou matku Marii a dceru Karolínu. Zprvu idylické soužití dvou dam dostalo vážnou trhlinu, když každá z nich chtěla vládnout sama, na čemž se kdovíproč neshodly. Babička si natruc (a příznačně) obsadila menší a zavalitější věž, její vnučka tu vyšší a štíhlejší. Z oken věží pak na sebe pokřikovaly, haštěřily se a zasypávaly se peprnými nadávkami. Jednoho dne hádky na hradě utichly, obě ženy beze stopy zmizely a nikdo dodnes neví kam. Lidé z podhradí si pak věže pojmenovali podle těch dvou, které je ještě nedávno okupovaly - Panna a Baba.

Realita je poněkud střízlivější a nudnější. Hrad byl založen okolo roku 1380 Čeňkem z Vartemberka. Po jeho smrti získal hrad Václav IV., od nějž přešel na rod Bergů. Poslední pán z Bergova, Jan, Trosky prodal majiteli sousedního hradu Kost, Janu Zajíci z Hazmburka. Následně měnil hrad majitele jako ponožky tak dlouho, až zchátral do současného stavu.

Hrad má největší slávu už šest století za sebou, ale ani tato skutečnost mu neubrala z tajemna, které ho obklopuje. Stačí začít třeba tím, že hrad byl postaven na dvou homolích, které vznikly sopečnými erupcemi během třetihor. Nelze také nezmínit neuvěřitelné historky, které o něm a jeho okolí kolují. Mezi nejzajímavější patří "kdesi ukrytá" brána do Pekla (možná tam zmizela Marie s Karolínou?), časoprostorová brána do 14. století, rozsáhlé únikové podzemní chodby, ukrytý Opatovický poklad a možnost v těchto místech cestovat do jiných dimenzí. Také jsem zaslechla, že jeskyně v okolí Trosek jsou při každé návštěvě trochu jinak uspořádané a že čas, který tam strávíte, je pocitově mnohem kratší, než je tomu ve skutečnosti. Pravda nebo ne, co na tom. To místo má kouzlo i tak.

Tady by se vyřádili hlavně odborníci přes kameny. Byly prostě všude.

Chytrá cedulka na Babě

A pohled z Baby, podle popisků by měl být v dálce Říp.

Panna

Baba

Nejvíce nás asi uchvátila šmírokna...

Velmi zajímavé zákoutí. Jeden pán, ke kterému se raději nehlásím, tam v té době kynul svým poddaným a pronášel řeč:
"Milí poddaní, každou středu mi budete odevzdávat všechno maso.
Každý čtvrtek mi budete odevzdávat všechno mléko.
A každý pátek všechny panny."

Dál se nedostal. Odtáhla jsem ho.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 intuice intuice | E-mail | Web | 16. června 2015 v 21:21 | Reagovat

Tak tam jsem nikdy nebyla. Děkuji za príma výlet a pěkné fotky. :-)

2 jessamine-rose jessamine-rose | Web | 16. června 2015 v 21:23 | Reagovat

joooj, pekné fotky. Musel to byť krásny výlet a ten popis a povesť ma na toľko uchvátili, že by som sa na ten hrad išla pozrieť aj ja. Je škoda, ako niektoré krásne hrady alebo aj zámky aj s ich históriou nechali ľudia (či naši predkovia, alebo my samí) schátrať... škoda, ale aspoň, že niečo sa ešte stihlo zachovať a máme tak možnosť spoznávať a vidieť. :)

3 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 16. června 2015 v 21:29 | Reagovat

A jejda, můj oblíbený hrad z dětství. Každoročně jsme tehdy trávili dovolenou v Českém Ráji a na Trosky jsem vždy koukal z okna hotýlku, ve kterém jsme vždycky bydleli. Což mi připomíná, že tady mám po rodičích ještě někde zašantročený obraz z Troskami.
Díky za připomínku mládí. ;-)

4 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 16. června 2015 v 21:45 | Reagovat

[2]: V Českém Ráji je i spousta dalších krásných hradů a zámků, které stojí za vidění. Je tam největší koncentrace hradů a zámků na velmi malém území. Prakticky každých deset kilometrů je tam nějaký hrad nebo zámek. Plus přírodní zajímavosti, jako třeba Prachovské skály, Drábské světničky či Hruboskalsko.
Jestli se pojedeš podívat na Trosky, tak si na to vezmi aspoň týden volna, abys stihla i všechny ostatní pamětihodnosti. ;-)

5 jessamine-rose jessamine-rose | Web | 16. června 2015 v 22:23 | Reagovat

[4]: Ďakujem Malkiel ;-)... ja väčšinou Česko spoznávam takto z článkov, fotografií druhých. Úprimne ti poviem, že nepoznám ani jedno a ani druhé. Ani to, čo nám Janka napísala a rovnako nepoznám ani tie miesta, ktoré boli opísané tebou... čiže v takom prípade myslím, že ani týždeň by mi nestačil ;-)

6 Van Vendy Van Vendy | Web | 16. června 2015 v 22:40 | Reagovat

Skvostná fotoreportáž. Zaujaly mě zejména historky o tajném vchodu do Pekla (nebo do jiné dimenze, koneckonců to může znamenat totéž :D). Krásné fotky, moc pěkné šutry, malebná zřícenina a novodobý pán má opravdu kreativní nápady! :-D Naštěstí má také rozumnou mámu, co ho přidrží hezky u země. :D

7 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 16. června 2015 v 23:20 | Reagovat

Taky jsem  se občas dívala, ale takhle zblízka jsem je neviděla. Díky za pěknou reportáž. :-)

8 Iris Iris | E-mail | Web | 17. června 2015 v 8:10 | Reagovat

Nádherný fotky :-) a krásná reportáž, snad se tam tzaky podívám, mám pocit, že jsme tam ještě nebyla.

9 VendyW VendyW | E-mail | Web | 17. června 2015 v 8:17 | Reagovat

Z těch šutrů mám dojem že jsem poznala čedič jako základ, s jeho charakteristickým šestibokým profilem, Trosky znám jen z pohledů z auta, vždycky jsme jen kolem projížděli.

10 Janinka Janinka | E-mail | Web | 17. června 2015 v 17:50 | Reagovat

[1]:[7]:[8]: Děkuji a není zač! :-)

[2]: Děkuji ti :-).
Mám ráda památky, líbí se mi zachovalé zámky i hrady. Na druhou stranu mám ale moc ráda zříceniny, na které si můžu sáhnout. Je mi to daleko milejší, než nablýskaný neosobní zámek :-).

[3]: Rádo se stalo :-).
Jinak jsem celkem ostuda, Český Ráj mám kousek a byla jsem tam možná jednou jako dítě. Hodlám to napravovat, naprosto mě ta lokalita uchvátila.

[6]: Mockrát ti děkuji! :-)
Vážně jsme si to tam užili a to i přesto, že bylo přes třicet ve stínu. A hradní pán, to je řízek, to jo, ale nemáme si navzájem vůbec co vyčítat, nezůstávám mu nic dlužná :-D.

[9]: Máš pravdu, je to čedič.
Ony na Troskách dřív nebylo nic moc k vidění, až před rokem skončila rekonstrukce, kdy bylo vystavěno schodiště a Trosky tak byly téměř kompletně zpřístupněny :-).

11 Vlasta Vlasta | E-mail | Web | 17. června 2015 v 20:55 | Reagovat

Na Trosky bych se moc ráda podívala, obecně bych ráda navštívila alespoň ty nejznámější hrady a zámky a zříceniny v Česku. :-)
Historka o jménech dvou věží mě pobavila. :D

12 Ajka Ajka | E-mail | Web | 18. června 2015 v 1:12 | Reagovat

Supr výlet, jela bych hned ;-) Ale s dětma na zříceninu nemůžu, mám panickej strach že spadnou a z prohlídky nic nemám ;-)

13 TlusŤjoch TlusŤjoch | E-mail | Web | 18. června 2015 v 21:48 | Reagovat

Na Trostky ob rok jezdíváme s milostivé.
Krásné místo pro focení.

14 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 18. června 2015 v 23:41 | Reagovat

[10]: Já jsem Český Ráj podrobněji projížděl předloni po mnoha a mnoha letech. A byl jsem mile překvapen, že se v tom kraji jakoby zastavil čas. Kromě hlavních objízdných komunikací, které jsou samozřejmě vyzdobené billboardy. Ale jak člověk vjede do středu Českého Ráje, na úzké klikaté silničky vinoucí se okolo staletých dřevěnic, tak se prakticky vrátí o padesát let nazpátek.
Tak si mě tím článkem naladila, že tam asi letos zase vyrazím. ;-)

15 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 18. června 2015 v 23:43 | Reagovat

[9]: Nechci být šťoura, ale podle mého názoru jen barbar jede okolo Trosek a nezastaví. ;-)  :D

16 VendyW VendyW | E-mail | Web | 19. června 2015 v 8:10 | Reagovat

[15]:Jela jsem tam s dcerou když objížděla jako obchoďačka republiku a měla za a) firemní GPS v autě (tu se pak naučila obcházet) a za b) pevně stanovené termíny domluvené s vedoucími prodejen kdy dorazí, plus mínus půl hoďky rozdíl. A většinou se jelo po stanovené trase takže i když už třeba končila byly sme už úplně někde jinde na to abychom se vracely a vypravily se na něco co jsme cestou viděly.

17 Kočka Zůza Kočka Zůza | E-mail | Web | 19. června 2015 v 9:46 | Reagovat

[16]: Ok, tak to je jasný. ;-)

18 Mike Mike | Web | 19. června 2015 v 16:55 | Reagovat

Moc pěkné záběry, hlavně ta fotka s tím schodištěm! Trosky vypadají fajn, jednou se tam určitě chci taky podívat. 8-)

19 Janinka Janinka | E-mail | Web | 19. června 2015 v 20:30 | Reagovat

[11]: Určitě neprohloupíš, a díky! :-)

[12]: Na troskách je fajn, že je prohlídka individuální, žádná organizace. Ale ani se ti nedivím, já je taky nepustila z ruky, pokud jsem si nebyla jistá, že jim nic nehrozí ;-).

[13]: To tedy ano!

[14]: Taky jsem se naladila, my tam asi letos budeme pečení vaření :-).

[18]: Děkuji ti, určitě vyraž, neprohloupíš :-).

20 Andri Andri | Web | 19. června 2015 v 21:26 | Reagovat

Mám veľmi rada Tvoje reportáže. Texty i fotografie ;-)
Trošíčku mi to pripomína povesť o Margite a Besnej, ktorá sa viaže k dvom skalám nad strmou Vážskou vodou pod hradom Strečno.
Povesť:

21 eazi eazi | Web | 19. června 2015 v 21:26 | Reagovat

Pěkné povídání, o bábě a panně jsem nikdy předtím neslyšela. ;-)
Taky jsem tam byla. Je to pár let zpět. To místo asi má nějaké své kouzlo, protože mě okouzlilo i přesto, že vše bylo omotáno hadry a lešením a zrovna probíhala nějaká rekonstrukce. :-?
A celkově se mi tam moc líbilo, byl to zase jiný kraj (jiné zvyky, jiná krajina,...)než naše (kouzelná) Šumava. :-) Určitě se tam zase vrátím.

22 Janinka Janinka | E-mail | Web | 20. června 2015 v 7:49 | Reagovat

[20]: Mockrát ti děkuji! :-)
Ta pověst o Margitě je krásná, i když trochu smutnějšího rázu.

[21]: Děkuji! :-)
Od minulého roku je hrad po x letech bez lešení, zřícenina procházela dlouhou rekonstrukcí. Vůbec jsem to netušila, o to víc si vážím, jak jsme to parádně vychytali  :-).

23 L. L. | Web | 20. června 2015 v 13:20 | Reagovat

hezkee:)))

24 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 20. června 2015 v 14:02 | Reagovat

V Českém ráji jsem byla mockrát, ale na Trosky jsem se nikdy nedostala. Prý kdo by se tam štrachal. No přece já a strašně ráda. Tvoje nádherné fotky ukážu mužíčkovi až se mě zeptá, kam chci na dovču :-) Děkuji moc:-)

25 ruzena ruzena | E-mail | Web | 20. června 2015 v 14:12 | Reagovat

Trosky jsem poprvé viděla když mi bylo 13 a byli jsme na návštěvě u jedné tety.Taky mi vyprávěli zkazku o Panně a Babě :-) Pak jsem se do Českého ráje podívala ještě asi 2x a vidím že by to chtělo reprízu! :-) Moc hezké fotky.. :-)

26 Janinka Janinka | E-mail | Web | 20. června 2015 v 14:19 | Reagovat

[24]: Mockrát ti děkuji! :-)
Hele, mužíčkovi klidně řekni, že se dá zaparkovat za malý poplatek přímo pod kopcem a pak je to cca deset minut mírným kopečkem nahoru. Takže cajk :-D.

[25]: Děkuji :-), jsou opravdu nádherné a po rekonstrukci je z nich úžasný výhled.

27 eazi eazi | Web | 20. června 2015 v 14:36 | Reagovat

[22]: No tak paráda, tak to doufám teď zas pár let vydrží! To by bylo hodně škodolibý, kdybych se tam vypravila a zase se opravovalo! :D

28 Katka Milovník knih Katka Milovník knih | E-mail | Web | 21. června 2015 v 11:56 | Reagovat

Na této památce jsem ještě nikdy nebyla, ráda bych to co nejdříve napravila.
PS: Opravdu krásné fotografie :)

29 Janinka Janinka | E-mail | Web | 21. června 2015 v 12:12 | Reagovat

[27]: No tak to si asi pospěš, protože se chystá zpevnění narušeného skalního podloží hradu a vnější hradební zdi věže Baba :-D.

[28]: Děkuji, určitě stojí za to! :-)

30 renuška renuška | Web | 21. června 2015 v 19:44 | Reagovat

Je to od nás do třiceti kilometrů (možná kousek víc), ale byla jsem tam naposledy před dvaceti lety. Jéžiš, ještě tenkrát na čundru, každej den někde jinde .. to jsou vzpomínky. A taky dobrý tip, kam se jet podívat.
Jinak znám povídačku tuhle: že na Troskách žila čarodějnice, která ráda hodovala. A odhazovala zbytky jídla tak, že kam odhodila kost, tam stojí hrad Kost, a kam plivla pecku, tam stojí hrad Pecka. Ale to je jen taková pohádka :-D.

Mmj. mám pocit, že tvůj muž (ten pán, co se k nemu radši nehlásíš :-D :-D ) má stejně zvrhlé nápady jako ten můj. To je vždycky ostudy kopec! :-D

31 Sugr Sugr | E-mail | Web | 22. června 2015 v 18:39 | Reagovat

Já myslela, že píšeš o mně? :-D  ;-)
Pěkná reportáž a fotky, díky Jani!

32 Janinka Janinka | E-mail | Web | 22. června 2015 v 18:48 | Reagovat

[30]: To je taky krásná povídačka! :-)
Jo, jsem ráda, že v tom (s tím pánem) nejsem sama :-D.

[31]: Tak mělo to být o Troskách jako zřícenině, ale jestli jsi dvouhrbá třetihorní sopka, tak to může být i o tobě :-D.
Není zač, děkuji! :-)

33 adaluter adaluter | E-mail | Web | 24. června 2015 v 14:10 | Reagovat

To je škoda, že jsi mladému pánovi přerušila jeho projev k hrbícím se poddaným, mě by náhodou dost zajímalo, co by přišlo v sobotu. :-D
Jak to tak čtu, vypadá to, že oni měli ten hrad rychleji postavený, než ho my zvládneme zrekonstruovat :-?.
Fotky jsou krásné, zvlášť kombinace kámen - modré nebe je .... nádherně středověká.

34 Vendea Vendea | E-mail | Web | 25. června 2015 v 17:29 | Reagovat

Baví mě tato místa s kouzlem, baví mě představovat si, jak to tam vypadalo před staletími a co se mezi kameny mohlo odehrát. A ještě víc mě baví tvé podání! :)

Ps: hradní pán to má dobře zmáknuté! :-D  :-D

35 Janinka Janinka | E-mail | Web | 26. června 2015 v 16:55 | Reagovat

[33]: Já myslím, že jemu stačily ty panny, víc mít nemusel :-D.
Mockrát děkuji, bylo tam opravdu krásně, i když trochu tepleji, než bych si přála :-).

[34]: Převeliké díky posílám! :-)
Hradnímu pánovi to raději vyřizovat nebudu, aby mu to nestouplo do hlavy a nechtěl to třeba zkoušet doma z okna... :-D ;-)

36 Robka Robka | Web | 3. srpna 2015 v 21:51 | Reagovat

Nikdy jsem tam nebyla, ale podle tvého popisu a fotek mě to velmi láká. Zejména to cestování do jiných dimenzí, a tak.:-) O Babě a Panně jsem četla (máme doma knihu Pověsti českých hradů a zámků), vidět je ale naživo musí být jiná káva.

37 Janinka Janinka | E-mail | Web | 9. srpna 2015 v 17:30 | Reagovat

[36]: Stojí to určitě za to! Tedy do doby, než je zase obeženou nějakým lešením :-D.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.